Dejme tomu, že Vaše stránka na Facebooku má 100.000 „lajků“, tak jako jedna z mých. Řekli byste, že když vložíte nový příspěvek na svou stránku, tak ho uvidí 100.000 lidí? Ani náhodou. Jednak je to nemožné, jak si povíme níže a jednak to není v zájmu Facebooku. Kdo by mu platil za reklamu, kdyby komerčně bezvadně fungoval i zadarmo?

Počet oslovených uživatelů vůbec neodpovídá počtu "lajků" u Facebook stránky
Počet oslovených uživatelů vůbec neodpovídá počtu „lajků“ u Facebook stránky

Co se vypisuje na titulní stránce Facebooku?

Domácí, čili titulní stránka Facebooku, zobrazuje každému uživateli jiný obsah. Každému vypisuje příspěvky jeho přátel nebo příspěvky ze stránek, kterým dal „lajk“. Pak také zobrazuje placenou reklamu.

Facebook tomuto výpisu říká „kanál vybraných příspěvků“ nebo anglicky „News Feed„.

Algoritmus na zobrazení příspěvků na domácí stránce každého uživatele je dost složitá věc a je to jedna z hlavních věcí, proč je Facebook tak úspěšný.

Facebook totiž umí zobrazovat uživatelům to, co je zajímá.

Proto kdykoli, když otevřete Facebook, tak je tam něco zajímavého.

Zajímavostí je, že když Mark Zuckerberg zavedl tento revoluční nápad, tak se zvedla obrovská vlna protestů uživatelů Facebooku. Až by jeden řekl, že to byl nejblbější nápad v historii. Mark Zuckerberg ale vytrval a měl pravdu – jeho nápad byl geniální. Do té doby uživatelé viděli po přihlášení na Facebook svůj vlastní profil a pokud chtěli vidět profily kamarádů, museli se jimi proklikávat. Více se můžete dočíst v anglickém článku o historii kanálu příspěvků Facebook.

Algoritmus funguje nějak takhle:

Každý uživatel má v přátelích a ve stránkách a skupinách, které se mu líbí, velkou spoustu věcí.

Průměrně každý uživatel vloží na Facebook asi 3 příspěvky za den. Každý člověk má v přátelích asi 200 lidí a k tomu ještě nějaké oblíbené stránky.

Mimochodem, průměrně vychází doba používání Facebooku na 20 minut denně na uživatele.

Kdyby Facebook zobrazoval všem všechno, tak by to byl akorát jeden velký zmatek nezajímavých věcí a celá domácí stránka Facebooku by byla k ničemu. Viděli byste na domácí stránce Facebook každý den 600 blbostí, která Vás nezajímají. A ani zdaleka byste je nestihli za těch 20 minut prohlédnout.

Proto má Facebook propracovanou domácí stránku a zobrazuje Vám věci od kamarádů, se kterými máte často nějakou interakci, takže Vás zajímají.

Facebook Vám nechce zobrazovat cokoliv od lidí, kterým nic nelajkujete a se kterými si nepíšete atd., protože to jsou evidentně lidi, kteří Vás nezajímají.

Dále hraje roli, zda se daný příspěvek líbil jiným lidem, tj. zda má lajky.

Také má velkou roli, zda jsou u příspěvku komentáře.

Připadá mi, že když vložím něco nového na některou ze svých Facebook stránek, tak Facebook to nejdřív na zkoušku zobrazí pár uživatelům a až když se to líbí, tak to zobrazuje i dalším lidem.

Dále hraje roli, jak často se daný člověk hlásí na Facebook – pokud se tam hlásí 50x za den, tak prochroustá skoro všechny příspěvky svých kamarádů a oblíbených stránek. Pokud se přihlásí jednou za týden, tak uvidí jen pár nejlepších příspěvků týdne.

A tak dál…

Facebook k tomu ve své nápovědě říká:

Na příspěvky, které se zobrazují v kanálu vybraných příspěvků, má vliv spojení a aktivita daného uživatele na Facebooku. Díky tomu se uživateli může zobrazovat víc zajímavých příspěvků od přátel, se kterými je nejvíc v kontaktu. Počet komentářů a označení jako To se mi líbí, které příspěvek dostane, a taky to, o jaký druh příspěvku se jedná (fotka, video, aktualizace stavu), má vliv na pravděpodobnost, že se příspěvek objeví v kanálu vybraných příspěvků daného uživatele.

Každý uživatel si může zobrazení příspěvků také upravovat v nastavení.

Příspěvky ze stránek

Příspěvky z Facebook stránek mají menší prioritu, než příspěvky od kamarádů.

Jednak to tak asi opravdu je a lidi víc zajímají kamarádi, než stránky a jednak Facebook chce, aby si stránky platily reklamu, takže proč by je měl dávat dopředu zdarma, že ano.

Závěr pro Vás, jakožto majitele Facebook stránky

Suma sumárum, úspěšnost Vašeho příspěvku závisí na milionu faktorů včetně času, kdy ho zveřejníte, zda u něj někdo klikl na „To se mi líbí“, zda zrovna lidi koukají na svoje Facebooky hodně nebo málo atd.

Obecně mi Facebook na komerční využití moc nevyhovuje a to právě kvůli té neprůhlednosti.

Nejhorší je, že i když si tam zaplatíte reklamu, tak stejně nevíte kde se přesně zobrazuje a komu, takže je to celé do značné míry takové náhodné.

Chcete dělat weby chytře?
Přihlašte se k odběru článků a soukromých informací, které píšu jen e-mailem.
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *