Co je anchor text

Co je anchor text a jak ho psát ještě lépe?

Začátek textu by měl patřit jasné definici toho, co to je anchor text. Jedná se o viditelnou a prokliknutelnou část odkazu🔗. Jako příklad mohu uvést v ČR nejčastěji užívaný anchor text zde.

V kódu tento odkaz vypadá takto:

<a href=“https://www.webychytre.cz/jak-napsat-uspesny-clanek-na-blog/„>zde</a>

Jak psát správně anchor text?

Jednou z myšlenek odkazování je, abychom uživatele nasměrovali na rozšiřující obsah o příbuzném tématu, kterému se například v článku nechceme věnovat do hloubky.

Uživatel by z textu odkazu (neboli anchor textu) měl zhruba poznat, co ho na stránce pro prokliknutí bude čekat. Když chceme odkazovat na článek o tom, jak vybrat ideální matraci, tak můžeme například použít anchor text:

  • jak vybrat matraci
  • výběr matrace
  • tipy při výběru matrace

Nejpoužívanější anchor text „zde“ tuto podmínku neplní, ovšem často ho používají i linkbuildeři při nákupu odkazů. Proč? Zkrátka chtějí alespoň částečně nasimulovat obyčejného uživatele.

TIP: Odkaz by měl být jasně rozeznatelný uživatelem od zbytku text. Mnoho webů má pouze mírné zbarvení odkazů a čtenář je odhalí pouze při najetí kurzoru na daný anchor text. Modré zbarvení a podtržení textu jasně informuje uživatele o přítomnosti odkazu.

Správný anchor text z SEO pohledu je vždy především:

  • Relevantní pro danou stránku (představíte si obsah, který po rozkliknutí uvidíte)
  • Není obecný
  • Stručný (2-3 slova)

Interní odkazování a anchor text

Při interním odkazování můžeme anchor text „zde“ vynechat a snažit se udělat pro uživatele text čitelnější. Když píšete článek například o tom, jak vydělat pomocí PPC, tak není úplně šťastné užití:

Mé předchozí články si můžete přečíst tady a zde.

Lepší je využití anchor textů vystihujících obsah daných cílových stránek:

V předchozích článcích jsem se věnoval optimalizaci AdSense a tipům pro výdělek na internetu.

Jak by měl být anchor text dlouhý?

Pokud chcete SEO friendly anchor texty, tak je optimální délka 2-3 slova. V případě, že chcete například odkazovat na stránku, kde je nabízené štípané dřevo, tak anchor text pouze „dřevo“ není dostatečně výstižný. Lepším anchor textem je „prodej štípaného dříví“.

Nedoporučuje se odkazovat skrze celé věty nebo dokonce souvětí a taktéž se příliš nedoporučuje odkazovat přes jedno klíčové slovo, jelikož je tak velmi těžké vystihnout přesnou podstatu cílové stránky. V některých případech to samozřejmě možné je (například značky).

Ideální anchor text by měl být odpovědí na následující otázku:

Jaký je nejpřesnější a nejstručnější způsob, jak popsat odkazovanou stránku?

Anchor text a SEO

Za pomoci anchor textů, které směřují na určité weby, určují vyhledávače také to, o čem dané weby jsou, čím se zabývají. Interní odkazy (anchor texty) na webu může majitel snadno ovlivnit, ovšem externí odkazy ovlivní jen těžko, pokud se nejedná o koupené PR články s předem domluvenými odkazy.

Externí odkazy jsou obrovsky silným SEO faktorem, a tak je možnost, že se web bude umisťovat na určitá klíčová slova, aniž by se tyto fráze v daném textu příliš objevovaly.

Typy anchor textů

Nejčastějším typem anchor textu, který je první volbou, je přesná shoda. To znamená, že anchor text téměř přesně opisuje nadpis a titulek cílové stránky.

1/ Přesná shoda

Například u stránky https://zijuspesne.cz/recenze/netflix-recenze/, kde je titulek i hlavní nadpis „Netflix recenze“ by se celkem bez překvapení jednalo o anchor text „Netflix recenze“.

2/ Brand

Anchor text brandu je často používán v rámci externího linkbuildingu. Můžete se dočíst v „článku na webu XY“. V rámci interního likbuildingu ho využívají velké portály jako je iDnes, který přes brandy odkazuje na štítky/profily sdružující daný brand. V tomto článku o drogériích můžeme vidět hned čtyři brandové anchor texty, jejichž cílová stránka je interní.

3/ Obecné anchor texty

Do této kategorie spadají již zmíněné nejčastější anchor texty jako je zde, tady, stáhnout či PDF. Interně bych doporučil tyto anchor texty vůbec nepoužívat. V případě velkého objemu nákupu či výměny odkazů lze do portfólia zařadit také tyto obecné anchor texty, aby linkbuilding pro vyhledávače vypadal uvěřitelněji.

4/ URL adresa

URL adresa se užívá jako anchor text cíleně velmi zřídka. Může se užít především tehdy, pokud chceme v url na něco poukázat.

5/ Obrázky

Pokud je k obrázkům přiřazen odkaz, tak můžeme jako anchor text brát ALT obrázku.

Související články

Komentovat

Your email address will not be published. Required fields are marked *