Název webu tedy doména je vidět vždy, proto je důležité důkladně promyslet jméno projektu či firmy. Doménu je třeba vyťukávat do políčka prohlížeče a je vždy součástí odkazu na Váš web. Doména je vidět všude, kde je o Vašem webu zmínka. Doménu si lidé budou sdělovat, když si budou o Vašem webu povídat. Takže ANO, název domény a název Vašeho webu JSOU důležité.

Nepanikařte. Název webu a doména jsou sice důležité, ale tohle není NASA (It’s not rocket science.).

Vybrat název důležitého webu mi obvykle trvá týden. Vám by to nemělo trvat o moc déle. Nenechte si utéct nadšení ze startu nového webu příliš dlouhým vymýšlením názvu.

Jak vymyslet název webu?

  1. Nejdřív se pěkně zeširoka zamyslete, co ten Váš web bude vlastně zač. Postupně dávejte myšlenkám ohrádku a zmenšujte jí, až se dostanete na jádro pudla: „O čem můj web bude a pro koho bude? Co konkrétně za obsah na něm bude? Kdo bude můj typický návštěvník?“
  2. Následně si vymýšlejte všechny možné názvy a zkuste je zadávat do vyhledávače domén – je doména volná? Doména musí být volná!
  3. Volné domény si zapište do tabulky. Až budete mít pocit, že v seznamu máte pár použitelných názvů, můžete skončit.
  4. Projděte tabulku a smažte názvy, které jsou pitomé/nevhodné/nesrozumitelné. Z názvu by mělo být ideálně jasné, co na webu najdeme. Pokud se toto nepodaří, alespoň by měl navozovat téma.
  5. Pošlete svůj seznam domén kamarádům a poproste je o radu: „Budu dělat nový web a rád bych tě poprosil o radu – který název ti připadá nejlepší? Klidně jich označ víc.“ Nejlépe, pokud půjde o kamarády, kteří jsou z Vaší cílové skupiny (jsou to potenciální čtenáři, tj. téma webu je zajímá).
  6. Zapište si výsledky do tabulky a spočítejte vítěze.
  7. Oala! Název webu je na světě!

Otázka, kterou Vaše doména nemá vyvolat: „Jak se to píše?“

Měl jsem firmu s názvem InterMagic (název raději upraven – firma stále prosperuje, jen už není moje).

Pokaždé, když jsem někomu řekl název své firmy, následovala stejná otázka: „Jak se to píše?“

Moje maminka nebyla schopná název firmy správně napsat ani po 10-ti letech!

Nebyla to chyba maminky. Byla to chyba při vymýšlení názvu firmy.

V České republice dělají při zadávání a zapamatování značky stále problémy firmy z anglofonního světa. Jinak se čtou a jinak píší, což je problém.

Také zdvojená písmena v názvu firmy a následně v názvu domény nedělají dobrotu. Některé velké firmy si následně za statisíce kupují domény, kde ztrácejí zákazníky. To znamená domény, kam se zákazníci omylem dostanou při zadání špatného výrazu.

Jaké chyby jsem udělal při výběru domény?

  1. Uprostřed názvu jedno velké písmeno. To se tak blbě vysvětluje, že to musíte lidem často napsat, jinak tomu nerozumí. A už vůbec si to nebudou pamatovat.
  2. Anglický název. Pokud k tomu nemáte vážný důvod, nevolte slova s anglickou výslovností. Starší generace to nepochopí a nikdy nebudou schopni to napsat správně a mladší generace… to vlastně taky nepochopí.
  3. Podivná složenina s podivnou výslovností. Celkově jde o pitomý název, protože i když jej přečtete s českou výslovností, tak není jasné jak se píše.

Neudělejte stejnou chybu jako já ve svých začátcích a zvolte název, který Vám ušetří čas a peníze.

Název tohoto webu je webychytre.cz. Až na písmeno „ř“ není sporu o tom, jak se píše. Pokud někdo neví, že české domény nemají háčky a čárky, tak může dojít k nedorozumění, jinak (doufám) ne. Nebojte, také vím o hodně lepších názvech pro tento web, jenže domény kolem tvorby webových stránek jsou hodně „vyzobané“ a tak jsem se musel se svými nápady prostřílet databází obsazených domén. Radši jsem zvolil né-úplně-dokonalý název, než abych měl jinou doménu, než .CZ.

Další dobré názvy jsou například prahaneznama.cz nebo zivotnabali.cz.

Jakou příponu domény? .CZ, .NET, .COM?

V České Republice dávejte vždy přednost doméně .CZ. Jen ve výjimečném případě bych volil jinou doménu.

Výjimečný případ je například VELMI natřískaný obor, jako letenky nebo půjčky. V těchto lukrativních nikách je tak narváno, že je těžké najít kloudnou volnou doménu. Případně můžete cílit na nějaké hodně hledané klíčové slovo, jako například web vtipy.net.

Češi jsou zvyklí na .CZ domény a když budete mít jinou doménu, tak se Vám může snadno stát, že půjdou na stránky konkurence, případně budou posílat e-maily úplně cizí osobě (potvrzeno praxí). Proč? Pokud budete mít doménu mojesuperdomena.net, někdo může omylem poslat e-mail na doménu mojesuperdomena.cz (která patří konkurentovi).

Nepodstatná je přípona domény v případě, kdy nebudujete značku a jde Vám o jednorázovou návštěvu a zpeněžení návštěvníka. Typicky pokud chcete web dostat na vyhledávače a hodí se Vám v názvu klíčové slovo. Hodně je tohle vidět kolem půjček a jiných lukrativních oborů. Jde o weby, které si nebudují značku – chtějí jen dostat na web návštěvníka, jednorázově ho zpeněžit a hotovo.

radio-tesla
Doména by měla být použitelná v rádiu

Jak jako v rádiu? No že když jí někdo jen zaslechne mluveným slovem, tak se jednak nemusí ptát „jak se to píše“ a jednak se doména snadno zapamatuje.

Nejde jen o tu reklamu v rádiu, přece jenom tu třeba neplánujete. Je to jen pro příklad. Prostě aby si lidé mohli o Vašem webu povídat a bylo snadné si název domény sdělit v hovoru.

Takže pomůcka: představte si, že budete mít reklamu v rádiu.

Nespěchejte, ale ani nečekejte na dokonalost

Výběr názvu webu a domény je důležitý. Nepodceňte to.

Název webu a doména ovšem tvoří Váš web jen z malé části, tak to zase nepřeceňujte a nevymýšlejte do nekonečna.

Viděl jsem úspěšné weby s hodně podivnými názvy, ale dobrý název pomůže, tak ať vyberete dobře!

Chcete dělat weby chytře?
Přihlašte se k odběru článků a soukromých informací, které píšu jen e-mailem.
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Komentáře

    1. Dobrý den, to je podle mého zastaralý způsob tvorby názvu domény a v dnešní době se hodí jen na nějaký nevýznamný doplňkový web. Na hlavní web firmy bych takový název nedával. Tak například kdybyste někdy v budoucnu chtěla mít reklamu v rádiu, neumím si dost dobře představit, jak tam budou říkat Váš název domény (www.kolacky-kolace-praha.cz). Všimněte si, že velké nové weby mají názvy jako rohlik.cz, skrblik.cz a podobně. Po klíčovém slovu ani stopa. Na druhou stranu, kdybych měl web doplňkový, který mám jen jako podporu svého hlavního webu, tam bych klidně doménu poskládal z těch slov, jako to máte vy. Váš web by mohl mít název kolacovedobroty.cz, i když je to dost dlouhé. Ale vy se tak jmenujete, tak těžko vymyslet něco jiného, aby se to lidem nepletlo. Názvem domény je dobré strávit víc času a nechat si přátele o názvu hlasovat, jako to píšu v článku. Nikdo to za Vás neudělá, je třeba rozhodnout se sám.

  1. Barbora Rulakova

    Dobrý den,

    díky za článek!
    Chtěla bych Vás požádat o radu. Jsem překladatelka na volné noze a zdá se, že se vlastnímu webu nevyhnu a musím si jeden vytvořit jako virtuáoní vizitku pro firmy, překladatelské agentury a také jednotlivce, i když v menší míře (ne jen v Česku)
    Bylo mi řečeno, že jako domůnu si mám zvolit vlastní jméno a příjmení, ne nějaké transaltion/traduction etc.
    Můžete mi říct, co si o tom myslíte?
    Díky!

    1. Zdravím, já bych i v tomto případě postupoval jak je napsáno v článku, tj. vymyslel bych si i jiné názvy a pak to poslal kamarádům a doménu se jménem dal jako jednu z variant. To vám pomůže se rozmyslet.
      Jinak stavět to celé na jménu určitě není špatný nápad. Je tam jenom jeden problém, že pokud byste se v budoucnu rozhodla třeba ukončit činnost, web se nedá prodat. Když se Vám povede web vybudovat tak, že bude generovat zakázky, může mít slušnou hodnotu. V případě jména je tato hodnota ale neprodejná.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *