Odkaz v článku návštěvníky neodvádí, naopak

V Česku je taková podivná zvyklost, že se neodkazuje na ostatní weby. Média bojují s pocitem, že by to byla skrytá reklama. Malé weby zase s pocitem, že si tím odvádějí návštěvnost. Obojí je nesmysl.

Webové odkazy
Webové odkazy. Foto mantasmagorical Morguefile

Nedávno jsem napsal článek pro jeden větší český web. Součástí článku byly informace o mě jako autorovi s odkazem na můj web. Co myslíte, byly tyto informace a odkaz ve finálním článku?

České weby nerady odkazují na jiné weby. Nevím přesně, kde tato kulturní zvyklost vznikla, ale je to tak.

Kamarád z médií mi to vysvětloval tak, že mají v redakci přísná pravidla, aby v článku nebyla skrytá reklama. Máme údajně pitomý zákon o reklamě a novináři jsou svázaní pravidly.

Zákon je sice pitomý, ale odkaz v článku podle mě není skrytá reklama. Je to součást informace, která je pro čtenáře klíčová. Je to součást zprávy.

Mělo by smysl psát o tom, že telefony „jedné velké firmy“ jsou hitem letošního jara? Nikoliv. Je potřeba zmínit název firmy a je to normální. Je to zpráva, která má informační charakter. Stejně tak je součástí této informace odkaz na web této firmy.

V českých médiích ne.

Telefony „jedné velké firmy“ si musí čtenář najít na internetu sám. Výsledek? Čtenář zavře web, kde píšou o telefonech, otevře vyhledávač a dá vyhledávat „jednu velkou firmu“. Rázem se mu objeví spousta výsledků vyhledávání a čtenář si už nečte původní web, ale brouzdá po vyhledávači a jiných webech.

Stejně tak je tomu u menších webů.

Čtenář si moc dobře pamatuje, kde na danou informaci přišel. Pokud do článku napíšete odkaz, čtenář si bude pamatovat, že se na web dostal z Vašeho webu. Váš web bude mít zafixovaný jako zdroj informací a bude se na něj vracet.

Naproti tomu, když odkaz do článku nedáte, čtenář si bude jako zdroj informací pamatovat vyhledávač. Nehledě na to, že mu znepříjemníte život a protože čtenář Vás živí, měli byste myslet na to, jak mu život zpříjemnit.

Pokud máte web nebo pracujete v médiích, nebojte se prosím odkazovat na cizí weby. Je to dobré jak pro Vás, tak pro návštěvníky, tak pro cílový web. Především je to dobré pro Vaše čtenáře. Jestli si myslíte, že nemá smysl myslet na čtenářovo dobro, měli byste to zabalit.

Chytrým lidem nic neunikne...
Některé interní informace posílám jen odběratelům e-mailů... Přihlašte se k odběru článků a informací, které píšu jen e-mailem.
We respect your privacy

Autor

Pavel Bíbr

Pavel se věnuje tvorbě webových stránek přes 15 let. Byl u zrodu internetu v Česku a má za sebou řadu úspěšných projektů, z nichž některé stále aktivně provozuje. Baví ho vysvětlovat vše kolem webů a pomáhat lidem s jejich weby. Lidé mu pokládají mnoho podobných dotazů ohledně webových stránek a tak se rozhodl, že pro ně vytvoří tento web. Kontakt na Pavla.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *