Ceny online kurzů jsou podivně vysoké. Má smysl prodávat vlastní kurz?

Určitě jste už někdy narazili na nabídku prodeje online kurzu za několik tisíc korun. Na českém internetu se jich vyrojilo za poslední dva roky poměrně hodně. Mají tvůrci kurzů realistickou představu o hodnotě svých kurzů? Má smysl udělat vlastní kurz?

Abyste to nebrali jako kritiku online kurzů, tak musím nejdřív napsat, že:

Online vzdělávání má budoucnost

Osobně jsem fanda online vzdělávání a souhlasím s Billem Gatesem, který vidí v online vzdělávání budoucnost.

V dnešní době může špičkový vědec udělat přednášku pro kolegy na celém světě a přitom ani jeden z nich nemusí opustit svou kancelář. Do přednášky lze zahrnout ukázky, poslat lidem ukázkové soubory, texty, nechat je okamžitě online vyplnit test a tak dál.

Ale…

Ne každý člověk je uznávaný vědec.

Nicméně je pravda, že hodnota každého produktu je subjektivní věc.

Můžu být ochoten zaplatit 2000 korun za nějaký produkt, zatímco vy byste byli ochotni zaplatit jen 200. V reálném světě to funguje v podstatě tak, že hodnota věci je dána částkou, kterou je za ní ochotný někdo zaplatit.

Můj kamarád Američan prodává eBook o délce 350 stran jen za pár dolarů, protože jeho hlavním cílem je rozšíření povědomí o jeho osobě a taky protože z eBooku odkazuje na produkty, které doporučuje a tím vydělává další peníze díky affiliate marketingu. Jeho rozsáhlou hodnotnou knihu by ale mohl klidně prodávat za 30 nebo 50 dolarů.

Hodně internetových podnikatelů nafukuje cenu produktu přibalením další spousty věcí „zdarma“ a pak balíček v celku vypadá jako „sleva“.

Na českém internetu jsem viděl hodně podnikatelů, jak natočí 15 video návodů, nazvou to prémiový super kurz a pak tvrdí, že jejich kurz má hodnotu několik tisíc korun. Celý tenhle koncept je bizarní.

Nenechte se unést iluzí, že malé informativní produkty mají hodnotu spousty tisíc korun.

Ještě jsem nečetl ani knihu, která by měla takovou hodnotu, natož nějaký mini kurz.

Všechny informace, které potřebujete, můžete najít ZDARMA na internetu nebo v knihách za pár set korun.

Přesto si myslím, že online kurzy mají smysl, ale musí je natočit skutečný odborník a cena musí být reálná.

Zvláštní hodnotu mají online kurzy u věcí, které je potřeba přímo ukazovat na monitoru nebo jinak obrazově prezentovat.

Mluvené slovo s obrazem je také přece jenom někdy na učení a pochopení tématu lepší.

Ale byl jsem například svědkem toho, jak jeden známý uviděl, že se dá vydělávat na internetu na prodeji kurzů a aniž by měl jakékoliv zkušenosti z praxe s tématem, které chtěl prodávat, tak prostě začal prodávat video kurz. Spustil reklamní kampaň, prodal vstupy do kurzu a teprve potom si o tématu něco načetl v knihách a natáčel videa, která postupně nahrával na web.

Než se necháte zlákat nějakým super kurzem, tak si zjistěte:

  • Má prodejce kurzu praxi v oboru, o jakém mluví?
    Například pokud chce lidem radit „jak na životní situaci XY“, je to psycholog s praxí?
    Pokud prodává návod ohledně zdraví, je to lékař nebo alespoň zdravotník?
  • Je prodejce kurzu úspěšný v tom, o čem mluví?
  • Odpovídá cena za kurz hodnotě, jakou Vám přinese?
    Většina kurzů má informačně stejnou hodnotu, jako jakákoliv knížka. Zvažte, jestli je pro Vás forma videí natolik hodnotná, že jste ochotni si několik tisíc připlatit.

Speciálně jsem alergický na rádce „jak na život“, kteří vůbec nemají praxi s psychologií. Připadá mi, že dneska snad každý člověk kolem pět a třiceti let má pocit, že „na to přišel“ a může ostatní učit, jak mají žít život. Opravdu nevím, v čem je jeho „životní moudro“ tak skvělé, že bych si od něj měl nechat radit spíš, než od zkušeného psychologa nebo třeba lámy. A ještě k tomu v kurzu za několik tisíc. Bizarní.

Chcete vytvořit a prodávat kurz?

Pokud jste v něčem dobří a umíte to vysvětlit lidem tak, aby to pochopili a byli v tom dobří také, tak proč ne?

Online vzdělávání je skutečně skvělá věc. Můžete se učit od mistra, jako kdybyste seděli na jeho přednášce a přitom zůstanete v pohodlí domova.

A stejně tak vy se můžete pomocí internetu stát lektorem a učit lidi něčemu, na co byste kurz v reálném světě těžko dali dohromady, protože je to okrajové téma. Přes internet si ale kurz může najít své posluchače kdekoliv na světě a tak i na okrajovém tématu můžete hezky vydělat a v neposlední řadě pomoci lidem umět to, co umíte vy.

Vytvoření online kurzu a jeho prodej je velmi dobrý způsob, jak vydělat na internetu.

Chytrým lidem nic neunikne...
Některé informace posílám jen odběratelům e-mailů. Přihlašte se k odběru článků a informací, které píšu jen e-mailem.
We respect your privacy

Autor

Pavel Bíbr

Pavel se věnuje tvorbě webových stránek přes 15 let. Byl u zrodu internetu v Česku a má za sebou řadu úspěšných projektů, z nichž některé stále aktivně provozuje. Baví ho vysvětlovat vše kolem webů a pomáhat lidem s jejich weby. Lidé mu pokládají mnoho podobných dotazů ohledně webových stránek a tak se rozhodl, že pro ně vytvoří tento web. Kontakt na Pavla.

2 komentáře u „Ceny online kurzů jsou podivně vysoké. Má smysl prodávat vlastní kurz?“

  1. Hezké zamyšlení.

    Žel lidé nerozlišují cenu informací a cenu média, například papíru.

    Například bulvární společenský časopis na jedno přečtení je vytištěný barevně na lesklém papíru (velký náklad) a za podobnou cenu se dá sotva nechat vytisknout černobílá knížka (v malém nákladu).

    Lidé jsou zvyklí kupovat knihy a ne informace.

    V tomto ohledu info podnikání přináší revoluci. Prodávají se informace (hodnota), nikoliv médium (potištěný papír).

    1. U časopisu souhlasím, ale knížka se dá nechat vytisknout dost málo peněz. Jsou to desítky korun a prodejní cena je ve stovkách. Hlavní část peněz určitě médium netvoří, ale třeba si to lidé myslí, to nevím.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *