Co je to vyhledávač? Jak fungují internetové vyhledávače Seznam a Google?

Netušíte, jak funguje internetový vyhledávač Seznam nebo Google? Nevíte, kde se berou výsledky vyhledávání? Zapněte svou představivost, jdeme si to barvitě vysvětlit.

Nejdřív si představte internet

Internet je spousta počítačů propojených dohromady. Pro zjednodušení si představte, že každá webová stránka je na jednom počítači.

Takže máme spousty počítačů a na každém je jedna webová stránka. Všechny jsou mezi sebou propojené.

K tomu máme taky pár počítačů, u kterých sedí uživatelé – Vy. Tyhle počítače jsou s těmi prvními taky propojené.

Všechno je to jeden velký chumel počítačů a mají mezi sebou kabely. U některých počítačů nikdo nesedí a jsou na nich weby. U některých počítačů sedíte Vy.

Kdykoli můžete na svém počítači zadat nějakou platnou webovou adresu, třeba www.miencraft.cz, a Váš počítač najde v tom chumlu počítač s webem www.miencraft.cz a zeptá se ho: „Hej kámo, ty tady máš ten web miencraft.cz? Co tam prosim tě je?“ A ten druhej odpoví: „Jasný, to tady mám, dívej co tam je…“

A Váš počítač Vám na monitoru zobrazí, co mu jeho kamarád z chumlu zvaného internet naservíroval.

A teď k tomu přidáme vyhledávače

vtip-o-vyhledavacich

Tak tu máme chumel počítačů a je v tom trochu bordel že ano. Tak co s tím.

Vytisknout tištěný katalog všech počítačů s weby a všem lidem s počítači ho poslat? To asi ne.

Přidáme k tomu radši další počítač a ten bude mít speciální úkol: bude prohledávat všechny počítače s weby v chumlu (čti internetu) a ukládat si do paměti, co na nich je.

Tím pádem na tomhle jednom počítači bude seznam všech počítačů, které si pročetl a dokonce si i uloží jejich viditelný obsah do paměti. Takže tento počítač (vyhledávač) má v sobě seznam webů. O každém webu má uloženo něco jako „webová stránka vtipy.net: obsahuje 5 odstavců textu a v tom textu je 5x slovo ‚Pepíček‘ a 3x slovo ‚máma‘.“ Plus má u každého webu uložený celý jeho obsah.

Tomuhle jednomu speciálnímu počítači budeme říkat INTERNETOVÝ VYHLEDÁVAČ. Neboli vyhledávač v chumlu, neboli prohledávač bordelu zvaného internet.

Úkol vyhledávače? Třeba najít číslo na hospodu

Zpátky k uživateli, tedy k Vám. Sedíte u počítače a chtěli byste vědět telefonní číslo na hospodu o dvě ulice vedle.

Víte, že ta hospoda má webovou stránku, ale nepamatujete si jí.

Pamatujete si ale webovou adresu vyhledávače: Seznam.cz.

Zadáte na svém počítači adresu Seznam.cz. Váš počítač zase jde na procházku do chumlu a najde tam počítač, na kterém je Seznam.cz. A zase znovu: „Hele kámo, ty tady máš Seznam.cz?“ „Jasný, to tady mám, dívej…“

Vy pak zadáte na webové stránce Seznam.cz do vyhledávacího políčka dotaz na hospodu, kterou hledáte. Pokud Seznam.cz už při svém procházení chumlu počítačů (čili internetu) na počítač s webem té hospody narazil, tak Vám zobrazí výsledek: Hospoda U orla, webová adresa www.hospodauorla.cz + Vám pro přehlednost zobrazí ukázku textu z tohoto webu.

Je šikovné si pamatovat, že vyhledávač Vám zobrazuje výpis ze svojí paměti. Vyhledávač neprochází úplně celý internet při každém dotazu uživatele – to je nemožné. Vyhledávač si vlastně „celý“ internet uložil k sobě do paměti a když zadáte dotaz, tak tuto svojí paměť prochází. Z toho vyplývá, že někdy zobrazí staré neaktuální informace.

Ukázka výsledků vyhledávaní Seznam.cz s popisky
Ukázka výsledků vyhledávaní Seznam.cz s popisky (jak vidíte, tak ve skutečnosti webovou adresu www.hospodauorla.cz Seznam.cz nenašel).

Pokud Seznam.cz při procházení internetu na webovou stránku hospody ještě nenarazil, tak máte smůlu a adresu se nedozvíte.

Pokud Vám Seznam.cz webovou adresu hospody zobrazil, tak na ní kliknete a šup – zobrazí se Vám webová stránka hospody. Hledané telefonní číslo si tam už najdete (pokud tam je).

Dáme vyhledávači něco složitějšího. Najdi mi web o Bali

Předchozí příklad byl hodně jednoduchý. V internetu totiž existuje jenom jedna stránka té Vaší hospody, takže je pro vyhledávač celkem jednoduché vědět, co po něm chcete. Webová stránka s názvem „Hospoda U orla“ je totiž jenom jedna (pokud existuje).

Co když ale hledáte něco obecného? Třeba do vyhledávače zadáte „ostrov Bali“?

Webových stránek, které mají v titulku napsáno „ostrov Bali“ je obrovská spousta.

Vyhledávač projde svou paměť, čili svůj seznam webových stránek, které si uložil při procházení internetu a zobrazí Vám výpis webových stránek, které podle něj úplně ze všeho nejvíc odpovídají Vašemu dotazu.

Jak vyhledávač pozná, která webová stránka odpovídá dotazu nejblíže?

Jak funguje vyhledávač

V počátcích internetu to bylo jednoduché. Stránek bylo tak málo, že stačilo hodnotit jejich obsah.

Jednoduše řečeno – pokud na webové stránce A bylo napsáno „ostrov Bali“ 10x a na webové stránce B bylo napsáno „ostrov Bali“ jen 3x, tak vyhledávač usoudil, že webová stránka A odpovídá dotazu víc.

Internetový chumloidní bordel se ale rozrůstal a najednou tu bylo třeba 150 webových stránek, kde bylo 10x napsáno „ostrov Bali“. „Tak a teď babo raď, kterou mám zobrazit,“ dumal vyhledávač.

Díky tomu, že vyhledávač má v paměti uložen obsah „všech“ webových stránek, tak taky ví, o kterých stránkách se v internetu nejvíc „mluví“, což v internetovém jazyku znamená – na které stránky vede nejvíc odkazů.

Takže vyhledávač má uložený obsah stránky A a taky obsah všech ostatních stránek. Díky tomu ví, že na stránce A je 10x napsáno „ostrov Bali“, ale taky ví, že v internetu odkazuje na tuto stránku 30 jiných webů.

Pokud na stránku B vede v internetu jen 5 odkazů, tak je jasné, že stránka A je „váženější“ a tak jí zobrazí jako první.

Co všechno v dnešní době vyhledávač hodnotí?

Dnešní vyhledávače jsou samozřejmě složitější.

Obsah webu hodnotí hodně pečlivě. Umí poznat kvalitu textu, hrubky, překlepy, sprostá slova a tak dál.

Vyhledávače umí poznat přirozený a nepřirozený odkaz v internetu. Tj. odkaz, který vznikl „normálně“ napsaný člověkem s čistým úmyslem a nebo odkaz, který autor webu v internetu uměle vytvořil. Například pokud se najednou v internetu objeví 10 tisíc odkazů na Váš web, tak jste nejspíš použili nějakou falešnou taktiku (třeba hromadná registrace do katalogů automatem) a vyhledávač si řekne „aha, tady ten prďola nám tu podvádí, tak to mu ty odkazy nezapočítám a naopak si u něj poznamenám černý puntík.“

Vyhledávače umí poznat, pokud zkopírujete text z jiné stránky. Oni už ten první text mají uložený, takže Vaší kopii fofrem odhalí a dají jí hodně malou váhu – je to jen kopie.

Vyhledávač hodnotí citace o Vašem webu. Vyhledávač pozná, když se o Vašem webu někde píše a je tam uvedena citace kousku článku z Vašeho webu. Tj. ani tam nemusí být aktivní odkaz – stačí, když někdo uvede název webu v textu a třeba připojí kopii odstavce z Vašeho webu.

Vyhledávač hodnotí, kde je odkaz na Váš web uveden. Pokud máte odkaz na svůj web z katalogu firem, kde má odkaz každý, tak to zdaleka nemá takovou váhu, jako když na Vás odkazuje kolega ze stejného oboru.

Vyhledávače umí hodnotit tzv. „social rank“ webu. Prohledávají sociální sítě (Facebook, Google Plus atd.) a pokud se na nich o Vašem webu hovoří a lidé „lajkují“ a sdílejí Váš web, máte plus.

A tak dále.

Google má v dnešní době přes 200 parametrů, podle kterých weby hodnotí a neustále je vylepšuje a přidává další.

Co vyhledávač umí vyhledat? Jen to, co mu dáte k přečtení

Jak vyhledávač pozná, že je stránka o vysavačích? Prostě tak, že je na ní hodně často slovo „vysavač“.

Z toho vyplývá základní pravidlo při tvorbě obsahu Vašeho webu: pokud píšete o vysavačích, musíte v textu používat slovo vysavač. Jestli Vám to slovo připadá z nějakého důvodu nevhodné a radši chcete používat slovo „cucač prachu“, tak počítejte s tím, že na vyhledávačích se budete objevovat při vyhledávání „cucače prachu“ a nikoliv „vysavače“.

Jak správně hledat na vyhledávačích

Logicky z toho vyplývá, že když hledáte něco na internetu, tak musíte do vyhledávače zadávat slova, která si myslíte že na Vámi hledaném webu jsou.

Pokud hledáte byt k pronájmu

Někdo by mohl do vyhledávače zadávat „chci si pronajmout byt“. To ovšem nefunguje, protože se mu zobrazí weby, na kterých je napsáno „chci si pronajmout byt.“ To bude například web, kde někdo píše na své osobní stránce povídání o tom, že si chce pronajmout byt.

Rozumnější bude vyhledávat „byty k pronájmu“, protože weby kde jsou byty k pronájmu nejspíš mají nadpis „byty k pronájmu“ a nikoliv „chci si pronajmout byt“.

Hodně štěstí s vyhledávači!

Chytrým lidem nic neunikne...
Některé informace posílám jen odběratelům e-mailů. Přihlašte se k odběru článků a informací, které píšu jen e-mailem.
We respect your privacy

Autor

Pavel Bíbr

Pavel se věnuje tvorbě webových stránek přes 15 let. Byl u zrodu internetu v Česku a má za sebou řadu úspěšných projektů, z nichž některé stále aktivně provozuje. Baví ho vysvětlovat vše kolem webů a pomáhat lidem s jejich weby. Lidé mu pokládají mnoho podobných dotazů ohledně webových stránek a tak se rozhodl, že pro ně vytvoří tento web. Kontakt na Pavla.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *