Proč se weby umísťují na Googlu vysoko, když nejsou optimalizované?

Divili jste se někdy tomu, proč se některé stránky umísťují na Googlu vysoko, i když vůbec nejsou optimalizované pro vyhledávače? A co hůř, ony třeba ani nemají pořádné zpětné odkazy v internetu?

Tady jsou důvody, proč se některé stránky umísťují na Googlu vysoko, i když nejsou optimalizované:

Důvod č. 1: Míra prokliku

Jednou z věcí, které Google hodnotí, je míra prokliku na Vaší stránku z Google stránky. Google sleduje, kolik lidí kliklo na odkaz na Vaši stránku, když na Googlu hledali dané klíčové slovo.

Pokud jste na třetí pozici na první stránce Googlu na slovo „nejlepší produkt na světě“ a přitom lidi při vyhledávání klikají na Vaší stránku a nikoliv na ty první dvě, tak si Google řekne – aha, tady se zdá, že ta třetí stránka je pro lidi zajímavější, tak bych jí asi měl zobrazit jako první.

Vysoká míra prokliku samozřejmě nestačí sama o sobě, ale je to jeden z hlavních parametrů, které Google hodnotí.

Všimli jste si? Tenhle parametr vůbec nehodnotí, co na Vaší stránce je. Jde jenom o hodnocení Vašeho titulku a popisu stránky, který se zobrazuje na Googlu. Podle ničeho jiného se totiž lidi nemůžou rozhodnout, jestli na odkaz kliknou, nebo ne.

Dalším významně navazujícím parametrem je míra návratu, čili bounce rate. Pokud lidé klikli na Vaši stránku a ihned se vrátili zpět na Google, tak to znamená, že je Vaše stránka nezajímala. To jediné zajímavé je tím pádem titulek. To není dobré.

Pokud Vám Google poslal 1000 lidí a pak se jich 1000 ihned vrátilo zpátky, tak je jasné, že Vaše stránka není relevantní a Google jí zobrazovat nebude.

Google chce lidem zobrazovat kvalitní stránky. Pokud Google lidem nevyhledá to, co chtějí najít, tak ho přestanou používat a je po penězích z reklam.

Hodně stránek, které nejsou optimalizované, má vysokou míru prokliku z Googlu a malé procento tzv. Bounce rate, čili lidí co web po otevření okamžitě opustili.

Velmi dobrá míra prokliku je 30-50%.

webmaster-tools

Pokud chcete zjistit svou míru prokliku z Googlu, otevřete Google Webmaster Tools (web tam už musíte mít zaregistrovaný několik dní, aby toto fungovalo), v menu klikněte na Search Traffic a pak Search Queries.

Pamatujte si: titulky stránek jsou velmi důležité, dejte si na nich záležet.

Důvod č. 2: Stáří stránky

Jeden z velmi významných faktorů, proč se některé stránky umísťují na vyhledávačích vysoko (nejen na Googlu) je jejich stáří.

Samozřejmě, že starší zavedené stránky mají víc odkazů a obsahu, protože se na nich prostě pracovalo déle, ale není tomu tak u všech.

Mám vyzkoušené (nejen já), že pokud vezmu novou stránku, dám na ní spoustu kvalitního obsahu a vytvořím na ní kvalitní odkazy v internetu, tak stejně nebudu mít tolik návštěvníků z vyhledávačů, jako staré zavedené weby.

S tímhle toho moc nejde udělat. Pokud máte novou stránku, prostě musíte postupně budovat její dobré pozice a čekat.

Důvod č. 3: Zpětné odkazy

Google se nedívá jenom na počet zpětných odkazů, které stránka má – dívá se také na relevantnost a autoritu. 

Hodně těch ne-optimalizovaných stránek, které se umísťují na Googlu vysoko, mají pár velmi kvalitních odkazů vedoucích na podstránky webu. Pokud například máte jen pár odkazů, ale vedou z webů autoritativních portálů (iDnes, Novinky, Lidovky), tak se Vaše stránka bude na vyhledávačích umísťovat velmi dobře. Jinak se chová Seznam.cz, kde se stále vyplácí s odkazy zacházet způsobem, který je u Googlu už nefunkční.

Správné odkazy dokonce nemusí mít klíčové slovo jako text. Většina internetových marketérů si myslí, že jako text odkazu musí být správné klíčové slovo. Pravda je, že ne. Tedy u Googlu, u Seznamu je to opět jiná písnička.

Google si přečte text kolem odkazu a hodnotí stránku jako celek, takže pozná relevantnost odkazu a na co byste se měli umísťovat na předních pozicích. Někteří dokonce tvrdí, že přehnané používání klíčových slov v odkazech je nepřirozené a je lepší používat spojení „klikněte zde“ a „www.nejakyweb.cz“ jako odkaz, protože je to přirozenější a Google má přirozenost rád. Osobně rozdíl mezi těmahle dvěma typy odkazů otestovaný nemám, takže nevím. Netestuji to hlavně protože Seznam je jiná písnička a tam klíčová slova potřeba jsou a mě nejde jen o Google.

Důvod č. 4: Vnitřní odkazy

I když nemáte web hyper moderně optimalizovaný a nemáte tuny zpětných odkazů, stejně se můžete umísťovat na vyhledávačích, pokud odkazujete interně.

Vnitřní odkazy jsou odkazy, které vedou z Vašeho webu na Váš web.

Není důležité mít jen odkazy v menu a drobečkovou navigaci. Je důležité taky odkazovat na ostatní obsah Vašeho webu z obsahu. Třeba takhle.

Pokud vnitřní odkazy vůbec nepoužíváte, tak se Vám bude stávat, že některé z Vašich podstránek se budou na Googlu umisťovat skvěle, zatímco jiné vůbec. Důvodem je to, že nepřeposíláte efekt odkazů z vnějšku do celého webu.

Pokud na nějakou podstránku Vašeho webu vede odkaz zvenčí z autoritativní stránky, tak se tato podstránka bude umísťovat dobře na vyhledávačích. Pokud z této podstránku budete odkazovat na další podstránky Vašeho webu, tak pomůžete umístění i těm dalším podstránkám. Pokud ne, tak jediná dobře umístěná podstránka bude ta první.

Můžete se na to dívat tak, že odkaz Vaší stránky na tu stejnou stránku je také odkaz, jako každý jiný.

Důvod č. 5: Kvalita obsahu

Google umí rozpoznat kvalitu obsahu webové stránky. Například může určit, jestli je obsah moc stručný nebo jde o kopii.

Proč myslíte, že jsou Google Analytics zdarma? Google díky nim ví o webech každý analyzovatelný detail. Google ví díky Analytics nejen vše o návštěvnících z Googlu, ale i o návštěvnících odjinud a to včetně jejich zařízení a jejich chování na Vašem webu.

Hodně z těch dobře umístěných starých webů má vysoce kvalitní obsah. Vy si to možná nemyslíte, ale Google ano. Proč?

Google nehodnotí pouze obsah jedné stránky, ale bere ho v kontextu celého webu a také ho porovnává s ostatními weby v oboru.

Pokud máte obsah kvalitnější, než Vaše konkurence, máte o mnoho vyšší šance na dobré umístění na Googlu.

Důvod č. 6: Konkurence

To krásné na některých klíčových slovech je malá konkurence. Některé z těchto málo konkurenčních slov nejsou vyhledávané moc často.

Některé nepříliš kvalitní weby můžou být úspěšné na vyhledávačích díky tomu, že cílí na málo hledaná klíčová slova, na která není konkurence.

Důvod č. 7: Příliš rychlý růst

Pokud obsah Vašeho webu a odkazy na Váš web rostou příliš rychle, Google to rozpozná jako nepřirozené a Váš web na přední pozice hned tak neumístí.

Díky tomu, že má Google k dispozici data z milionů webů a špičkové analyzátory, tak umí detekovat přirozeně rostoucí web a web rostoucí příliš rychle – nepřirozeně.

Závěr

Existuje hodně důvodů, proč stránky které nevypadají dobře optimalizované, mají dobré pozice na Googlu. Uvedených sedm důvodů patří k těm hlavním, se kterými se za roky práce s weby setkávám.

Jako majitelé webových stránek byste se neměli příliš zabývat konkurencí; místo toho se zaměřujte na zlepšení Vašeho webu. Z dlouhodobého pohledu vyhraje ten, kdo má nejlepší produkt nebo službu (a rozumí trochu marketingu).

Chytrým lidem nic neunikne...
Některé interní informace posílám jen odběratelům e-mailů... Přihlašte se k odběru článků a informací, které píšu jen e-mailem.
We respect your privacy

Autor

Pavel Bíbr

Pavel se věnuje tvorbě webových stránek přes 15 let. Byl u zrodu internetu v Česku a má za sebou řadu úspěšných projektů, z nichž některé stále aktivně provozuje. Baví ho vysvětlovat vše kolem webů a pomáhat lidem s jejich weby. Lidé mu pokládají mnoho podobných dotazů ohledně webových stránek a tak se rozhodl, že pro ně vytvoří tento web. Kontakt na Pavla.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *