Doména tvoří adresu Vašeho webu a každá je jedinečná. Nikde na světě nejsou dvě stejné domény, stejně jako nikde nejsou dvě stejné poštovní adresy. Webhosting je… Ale ne, radši se na to pojďme podívat podrobně.

Co je to doména?

Doména je vlastně adresa Vašeho webu. U tohoto webu je doména webychytre.cz.

Občas se setkáte s terminologií „doména druhého řádu“ nebo „doména třetího řádu“:

rady-domen

Většinou se tato terminologie neřeší a když se řekne doména, tak se tím myslí dohromady 1. a 2. řád. Takže celé spojení „example.cz“ je jedna doména a basta.

Koupí domény si koupíte záznam v registru domén, že doména XY je Vaše. Doména XY pak bude obsazená a nikdo jiný si jí nemůže znovu koupit.

Pokud „na doméně“ chcete mít taky webovou stránku, potřebujete počítač, na který stránku nahrajete. Pro zjednodušení řekněme, že Vaše webová stránka je jeden soubor, kde je třeba napsáno „Jmenuji se Robin Hood“.

Co potřebujete je počítač v internetu, na kterém bude nahraný soubor „Robin Hood“. Tento počítač bude puštěný 24 hodin v kuse, správce počítače se o něj bude starat jako o vlastní dítě a hlavně když někdo zadá na svém počítači adresu „vasedomenaXY.cz“, tak se mu na jeho monitoru zobrazí právě tenhle „Robin Hood soubor“.

Jak se to celé propojí? Jakmile si koupíte webhosting, bude v registru domén nastaveno, že webová stránka pro Vaší doménu se nachází na serveru, kde jste si koupili webhosting. Více v článku o principech fungování internetu.

Webhosting

Existují společnosti, které se živí jen tím, že mají spousty počítačů (serverů) a pronajímají lidem prostor pro jejich webové stránky. Těm společnostem říkáme webhostingové společnosti a služba pronájmu kousku prostoru pro Váš „Robin Hood soubor“ se jmenuje webhosting, česky hostování webu (nepoužívá se).

Webhosting jedině od velké firmy

Tvorbě webových stránek se věnuji přes 15 let a za tu dobu jsem vyzkoušel hodně webhostingových společností.

Jedno už vím jistě: nikdy v životě už nechci mít nic společného s malými firmami.

Malí podnikavci z garáže mě teď jistě nemají rádi. „Ale já se o ten svůj server starám opravdu dobře!“ budou Vám tvrdit.

Mnoho zákazníků už mi říkalo, „ale tady Karel používá webhosting od Tondy a je spokojený.“ Víte co, klidně si ho zkuste, ale já Vám tam web spravovat nebudu.

Když se nic neporouchá, žádný disk se nezničí, žádný hacker neútočí, žádný server se nepřetíží… Tak pak je to fajn.

Jenže ono se VŽDYCKY něco porouchá. Možná za měsíc, možná za rok, možná až za pět let.

Už jsem se například setkal s malým webhostingem, který neměl pořádně vyřešené zálohování dat! Samozřejmě došlo k poškození dvou disků najednou a data zákazníků byla v pr*eli. Všechny weby, všechny e-maily, prostě komplet. To bylo radosti.

Jindy se zas člověk trápí s nějakým webem a něco nejde. Po dvou dnech pláče a trhání vlasů zjistíte, že mistr administrátor serveru jen tak změnil nějaké nastavení, díky kterému nefunguje funkce XY. Pan administrátor je prostě začátečník a rád si hraje s nastavením, „aby náhodou o něco nepřišel.“

Nebo si například někteří administrátoři rádi hrají s ochranou proti nevyžádaným e-mailům (spam). Výsledkem může být, že Vám zcela přestanou chodit e-maily, protože administrátor serveru nastavil filtr proti spamu tak přísně, že neprojde naprosto žádný e-mail. To se mi skutečně stalo.

Další věc je technická podpora. Pokud máte web u malé firmy nebo dokonce one-man-show, tak v případě poruchy serveru je jejich jeden jediný mobilní telefon samozřejmě obsazený.

Počítač, na kterém jsou weby (server), je potřeba neustále aktualizovat a starat se o něj. Ve velké firmě to dělají zkušení administrátoři a je jich tam víc. V malé firmě to dělá někdo nezkušený a nebo třeba mají externistu. Externista to má jako melouch a samozřejmě, že jeho vlastní práce je pro něj přednější.

A tak dál…

Nic proti klukům z garáže nemám, ale webhosting prostě nepatří do jejich rukou.

Stačí, že webhosting provozuje velká firma?

Nestačí.

Dá se předpokládat, že v každé velké webhostingové firmě jsou vyřešené základní věci: správa serverů profesionály, technická podpora zákazníků, správné nastavení serverů, zálohování atd. Prostě to, co od každého kvalitního webhostingu očekáváte.

Pokud narazíte na firmu, která ani ten základ vyřešený nemá, tak samozřejmě utíkejte.

Často se ale stane, že firma ten základ vyřešený má, ale dělá jednu zásadní fintu na úsporu peněz: přetěžuje servery.

Velké firmy mají třeba 100 serverů a ty mají určitou kapacitu. Jednou ale nastane čas, kdy by měli koupit další servery, protože dochází k přetěžování. Jim se ovšem nechce a oddalují to.

K přetěžování serverů dochází většinou nárazově. Na jednom serveru je třeba tisíc webů a většinou si tam nějak spokojeně chrochtají. Jednou týdně ale může přijít špička ve zobrazování webů a najednou se všech 1000 webů zpomalí, až hrůza.

Dbejte na to, aby Váš web fungoval rychle. Někdy se web zpomalí až po delším čase. Na začátku mohl být výkon v pořádku, ale časem webhostingové firmě přibyli zákazníci a jsou přetížení.

Pokud je Váš web pomalý a není to chybou webu (což se taky často stává), řešte to se svým webhostingem a pokud nepomůžou, jděte jinam.

Jakou webhostingovou firmu doporučuji?

V současné době bych doporučil dvě české webostingové firmy. Které, to se dočtete v 1. dílu seriálu Dělám si web sám: Jak koupím doménu a kam web nahraju?

Chcete dělat weby chytře?
Přihlašte se k odběru článků a soukromých informací, které píšu jen e-mailem.
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *